سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جای پای باران

جنگ فرهنگی دشمن یکی دیگر از طرح های پیچیده استکبار جهانی است که در جدیدترین اقدام خود با توهین به ساحت مقدس پیامبر مکرم اسلام (ص)رقم خورد که نشان از عجز و ناتوانی دشمنان اسلام داشت . هدف دشمنان از جنگ نرم و شبیخون فرهنگی چیزی جز از بین بردن هویت و اصالت جوانان ایران اسلامی به خصوص زنان با غیرت و نقش آفرین نیست و آنان می خواهند عزت زنان ما را از بین ببرنند ولی مطمئن باشند با بصیرت و روشنگری مقام معظم رهبری تمامی نقشه های شوم آنان نقش برآب خواهد شد.

امروز برنامه ریزی پیچیده دشمن در بحث جنگ اقتصادی است ، تحریم اقتصادی از جمله توطئه های استکبار علیه ایران اسلامی است که مردم ایران خواهند توانست با توجه به منویات مقام معظم رهبری با تکیه بر اقتصاد مقاومتی این نقشه شوم دشمن نیز برطرف خواهد شد و نقش زنان در اقتصاد مقاومتی پررنگ است و وظیفه زنان در جنگ اقتصادی دشمنان علیه انقلاب اسلامی دوچندان شده است .



نوشته شده در پنج شنبه 92 بهمن 24ساعت ساعت 7:54 صبح توسط سنگ صبور| نظر بدهید

چگونگی توزیع منابع در دسترس خانواده بین اعضای آن بسیار مهم است و واضح است اگر یکی از اعضای خانواده قسمت بیشتری از درآمد خانواده را به خود اختصاص دهد سهم کمتری برای دیگران می‌ماند. در اینجا یک راه حل طلایی برای توزیع مناسب درآمد خانواده پیشنهاد می‌کنیم. فهرستی از خواسته‌‌ها و انتخاب‌های ممکن را بنویسید. انتخاب‌ها را آنقدر با هم عوض کنید که به بهترین انتخاب با توجه به درآمدتان دست پیدا کنید. توجه کنید که هر خانواده سازمانی است که تولید و توزیع کالا را انجام می‌دهد. مکانی است که در آن گروهی زندگی، کار و بازی می‌کنند و عمل هر یک بر دیگری اثر می‌کند. پیداست که درآمد خانواده تنها می‌تواند درصدی از نیازهای افراد خانواده را تأمین کند. از این رو باید از میان خواسته‌ها بهترین و لازم‌ترین انتخاب به‌عمل آید. نیاز به انتخاب در تمام طول زندگی وجود دارد. انتخاب کالاهای مختلف بستگی به درآمد خانواده و تشخیص آنها دارد. هر چه درآمد محدودتر باشد انتخاب‌ها هم محدود می‌شود و در نتیجه باید انتخاب‌ها درست و بهینه باشد تا بیشترین رضایت خاطر و مطلوبیت را برای افراد خانواده به بار آورد. برای رسیدن به این سطح، همکاری پدر و مادر لازم و ضروری است ولی نقش مادر با توجه به مسئولیت مادری و همسری از پدر مهم‌تر است. بریز و بپاش‌ها و مخارج فرعی و غیرضروری یا گاهی زیان‌آور نه تنها سطح بهره‌وری خانواده را کاهش می‌دهد بلکه به‌صورت فرهنگ و عادت نامطلوب به نسل‌های آینده منتقل می‌شود.



نوشته شده در پنج شنبه 92 بهمن 24ساعت ساعت 7:53 صبح توسط سنگ صبور| نظر بدهید

یکی از مهمترین ابزار و برنامه ها جهت صرفه جویی و جلوگیری از اسراف، آموزش است. آموزشی که منجر به تغییر نگرش و اصلاح باور و کردار نادرست شود. در همین راستا تهیه برنامه های آموزشی و استفاده از ابزار رسانه بسیار مفید فایده است. بازیابی هویت زن ایرانی و پرهیز از تجمل گرایی و چشم و هم چشمی‌های نامناسب و توجه زنان به این نکته که باید روی تولید ملی کار شود و از خرید محصولات خارجی حتی المقدور خودداری کنند و این که با خرید محصولات تولید داخل به توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورمان کمک کنیم سبب می شود تا زنان ما انشاءالله در این جهاد اقتصادی موفق باشند.

همه ما می دانیم که برخورداری از رفاه و آسایش در زندگی حق تمام افراد جامعه است و رسیدن به این مهم میسر نیست مگر فرد فرد ما شیوه های «درست مصرف کردن» را بیاموزیم و خانواده ها در آموزش فرهنگ صحیح مصرف به فرزندان خود بکوشند.

مصرف گرایی نشانه تشخص نیست
یک جامعه شناس عقیده دارد: «مصرف گرایی» یکی از ضعف های فرهنگی عصر حاضر است و این که تصور شود مصرف زدگی و اسراف نشانه اشرافی گری و برتری اقتصادی خواهد بود، اشتباهی محض است.
«حسینی» می گوید: ساخت استخر و جکوزی در منزل، استفاده از لوسترها و چلچراغ های مجلل و چندین شعله و شومینه های بزرگ نه تنها «ارزش» نیست بلکه ضد ارزش هایی هستند که تنها ثمره آن ها مصرف بیش از حد انرژی است.

مشکل ما «بد مصرف کردن» است!

اصلاح الگوی مصرف یک رسالت ملی است



نوشته شده در پنج شنبه 92 بهمن 24ساعت ساعت 7:52 صبح توسط سنگ صبور| نظر بدهید

به فرموده امیر مؤمنان علی (ع) زن ناظر و مسئول امور خانه و همسرش است. یکی از وظایف زن به عنوان مسئول خانه و خانواده انتقال ارزش‌های اخلاقی به نسل بعد است. مادر صرفه جو، بچه هایش را صرفه جو تربیت می‌کند. مادری که نگرش اقتصادی دارد، فرهنگ اقتصادیش را به خانواده و فرزندان منتقل می‌کند و مانع از بریز و بپاش‌های بی مورد می‌شود. نقش اقتصادی مادر در کل خانواده جاری، به طور کلی بخش اعظمی از تربیت، الگوپذیری متربی از مربی است و از طریق گفتار، کردار و رفتار در وجود بچه‌ها نقش می‌گیرد.

 

سخت کوشی زنان ایرانی:

زن ایرانی چه شهری و چه روستایی زنی سخت کوش و سازگار بوده است قناعت و صرفه جویی ساده زیستن و سازگاری از مهمترین ویژگیهای او بوده و از دیرباز داشتن فرهنگ قناعت و استفاده بهینه از مواهب الهی جزء شاخصهای زندگی آنان محسوب می‌شده است. برای مصرف بهینه در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم باید به این نکته توجه داشت. آموزش یکی از محورهای اصیل برای خانواده های ایرانی است اگر هر خانواده ای بیاموزد که درست مصرف کند و با صرفه جویی امکان استفاده از سایر مواهب را برای خانواده فراهم کند، شادی و نشاط را برای خانواده به ارمغان می‌آورد.

 



نوشته شده در پنج شنبه 92 بهمن 24ساعت ساعت 7:51 صبح توسط سنگ صبور| نظر بدهید

دشمن تا زمانی که ایرانیان با تفکر و فرهنگ بسیجی، گوش به فرمان رهبر  و پشتیبان منصب و جایگاه ولایت فقیه باشند هرگز جرأت تقابل مستقیم با نظام اسلامی را نخواهد داشت، که در این میان نقش زنان در این عرصه دو چندان است. اساساً زن در نظام اسلامی از جایگاهی بی‌بدیل و بی‌نظیر برخوردار بوده و نگاه اسلام به قشر زن، عزت‌بخش و غرورآفرین است. از اینرو بانوان، در مورد مسائل خانه هنوز هم حرف اول و آخر را می‌زنند و به‌ خاطر همین است که آنها می‌توانند نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در بخش‌های مختلف خانواده، از جمله برنامه‌ریزی‌های اقتصادی داشته باشند. زنان به جزئیات اهمیت بیشتری می‌دهند و شاید یکی از بارزترین تفاوت‌هایی که با آقایان دارند همین ویژگی باشد، چون آنها هم حوصله بیشتری دارند و هم بهتر مدیریت می‌کنند. بنابراین زنان بسیاری از هزینه‌ها و جهت‌گیری‌ها در مدیریت اقتصادی خانواده را می‌توانند تعیین کنند.

اقتصاد خانواده به معنای چگونگی ساماندهی و مدیریت منابع خانه است. خانواده سازمانی است که در زمینه تولید و توزیع کالاهای مورد نیاز را فراهم می‌کند و زن بدون مناقشه به ‌عنوان یکی از دو رکن اساسی خانواده در این سازماندهی و مدیریت، نقش اساسی را ایفا می‌کند. جایگاه مادری و همسری عمده منابع مصرف را به زن می‌سپارد و انتظار می‌رود که او بتواند با سازماندهی و مدیریت صحیح بین درآمدها و هزینه‌ها، توازن برقرار کند و با برنامه‌ریزی و اجرای صحیح در رشد و توسعه اقتصاد خانواده نقش مؤثر ایفا کند.

می‌توان گفت که زنان در واقع نقش کلیدی در استفاده بهینه از منابع دارند. منابع در اینجا شامل پول، زمان و یا درآمدهای دیگری است. دسترسی به منابع سخت و از دست دادن آنها آسان است؛ از این رو باید مدیر خانواده با ساماندهی و مدیریت صحیح و سالم بتواند بهترین انتخاب‌ها را داشته باشد. خانواده غیر از منابع مادی منابع دیگری نیز در اختیار دارد که قابل تبدیل به پول نیست و در بیشتر موارد تجدید ناپذیر نیست. از جمله این منابع عشق، انسجام خانواده، خاطرات خوش و ... است و چون این منابع برای اعضای خانواده رضایت خاطر ایجاد می‌کند باید نقش اساسی آنها در جایگاه خاص هر کدام مورد توجه قرار گیرد تا افراد بتوانند در بالاترین سطح و به ‌صورت مطلوب از آنها استفاده کنند.

با توجه به اینکه نقطه آغاز فرهنگ سازی در تمام برنامه‌های فرهنگی از خانواده‌ها کلید می‌خورد و با توجه به نقش محوری و تأثیر رویکرد زنان در خانواده، نقش زنان در تحقق « اقتصاد مقاومتی» چیست؟

زنان هم زمان باید چند جبهه را مدیریت کنند هم بعنوان مدیران اقتصادی خانواده، نقش تعیین کننده ای را هم در برنامه‌ریزی و ساماندهی منابع مالی خانواده بر عهده دارند و هم به عنوان تربیت کننده نسل آینده، وظیفه خطیر تربیت و فرهنگسازی کودکان و نوجوانان بر عهده دارند. از این نظر نقش زنان بسیار پررنگ‌تر از نقش مردان و هم سو و هم جهت با آنان می‌باشد. مرد به عنوان نان‌آور خانواده وظیفه تأمین معاش خانواده را به عهده دارد و بعد از او، این بار نوبت زن است حاصل این دستاورد را به گونه‌ای در خانواده سامان دهی کند که تمام نیازمندیهای خانواده را تأمین کند، در همین راستا علاوه بر ساماندهی، اولویت بندی کردن مخارج و توجه به ضرورت زندگی در وهله نخست مورد توجه زنان است. چرا که بایستی با منابع محدود، نیازهای متعدد یک خانواده را برآورده سازد و عهده پاسخگویی به نیاز خانواده، موجبات آسودگی خاطر همسر و فرزندان را نیز فراهم آورد.

حال این پرسش مطرح می شود: با توجه به نقش کلیدی زنان در مدیریت اقتصادی خانواده، چه راهکاری برای مدیریت اقتصادی زنان و به دنبال آن خانواده ها پیشنهاد می شود؟ ما آموزه‌های اخلاقی، دینی و فقهی بسیاری در مورد نقش زنان در حفظ اقتصاد خانواده داریم که مسائل اقتصادی را از لحاظ شرعی و منطبق بر اصول اقتصادی قرآن تعریف کرده است. قرآن سهم زن را در آنچه کسب کرده و نتیجه سعی و تلاش زن می‌باشد را کاملاً منحصر به خود زن می‌داند، این موضوع می تواند در تنظیم روابط اقتصادی خانواده و اینکه زن به عنوان برخوردار اقتصادی مدیریت اقتصادی خانواده را بر دوش می‌کشد مهم باشد.

علاوه بر آن زنان با انجام کارهای خانه داری مانند نگهداری از کودکان و سالمندان، پختن غذا، توجه به بهداشت و نظافت خانه و خانواده علاوه بر اینکه نقش مهمی در اقتصاد خانواده دارند، شاخص سرمایه ثروت ملی را نیز به طور چشمگیری افزایش می دهند. زنان علاوه بر کار خانه داری با انجام فعالیت های اقتصادی یا در حوزه اجتماعی و یا در حوزه اشتغال خانگی می توانند در ساعات اوقات فراغت، ضمن انجام یک فعالیت مطابق با سابقه و علایق خودشان سهمی در تأمین هزینه‌های خانواده به عهده گیرند. معمولاً حاصل این فعالیت اقتصادی زن باعث خروج خانواده از خط فقر می گردد. حضرت علی (ع) سه خصلت متانت، احتیاط و حسابگری را از ویژگی های مهم زن مسلمان می‌داند. آن حضرت به زنان حسابگر ارج می‌نهد و متذکر می‌شود که زنان حسابگر و دقیق از مال و آبروی همسر خویش مراقبت می‌کنند. به این ترتیب زن به عنوان فعال در عرصه خانواده و تربیت فرزند ضمن گرم کردن نهاد خانواده به عنوان مهمترین وظیفه با حسابگری و تحت نظر در دخل و خرج خانواده را نیز به سامان می رساند.



نوشته شده در پنج شنبه 92 بهمن 24ساعت ساعت 7:50 صبح توسط سنگ صبور| نظر بدهید

آمریکایی که به شدت از ملت ما در هراس است، ایالات متحده‌ای که هشت سال دفاع مقدس را علیه ملت و نظام ما مدیریت کرد و 44 کشور را پشت سر صدام قرار داد، با تمامی امکانات و تسلیحات نظامی از ملت ما شکست خورد و اطمینان دارد اگر دوباره با ایران اسلامی وارد جنگ شود بار دیگر ملت ما با تفکر بسیجی هر کشوری که قصد تجاوز به خاک مقدس ایران اسلامی را داشته باشد، با شکست مواجه خواهد کرد.

این برای آمریکا قابل تحمل نیست که به طور آشکار با ایران اسلامی وارد جنگ شده و شکست بخورد و لذا حال که به چنین تحلیلی رسیده و از رویارویی مستقیم با ما در هراس است روش‌های دیگری از جمله فشار اقتصادی، تحریم و جنگ نرم را در دستور کار خود قرار داده است.

 



نوشته شده در پنج شنبه 92 بهمن 24ساعت ساعت 7:49 صبح توسط سنگ صبور| نظر بدهید

1ـ اصلاح الگوی مصرف

2ـ حمایت از تولید ملی

3ـ خشکاندن ریشه‌های فقر و آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری در جامعه

4ـ حمایت از صادرات کالاهای غیرنفتی

5ـ «دانش فنی»، «خطوط تولید» و «ماشین‌آلات» و حمایت از «شرکت‌های دانش‌بنیان»

6ـ خودکفایی کالاهای اساسی

7- توجه به معضل تورم

8ـ «خود اتکایی»

9ـ کاهش اتکا به نفت

10ـ برقراری ارتباطات خاص اقتصادی

11ـ تلاش برای جلوگیری از اجماع در قبال نظام اسلامی در سطح بین‌الملل

12ـ ایجاد شرکت‌های مشترک یا ایجاد ارتباطات مؤثر شرکت‌ها و مؤسسات ایرانی با برخی از مؤسسات خارجی

13ـ تلاش برای جلوگیری از ایجاد اجماع و تحریم بانکی

14ـ مراقبت از توانمندی حمل و نقل کشور

15ـ شکل‌گیری روحیه «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی» و «حمیت ایرانی»

16ـ خودداری از اسراف و ضایع کردن کالاها و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی

17ـ برقراری ارتباطات فراوان «متکثر» بین «اقتصاد ملی» و «اقتصاد جهانی»

18ـ آمادگی برای انجام اقدامات مقابله به مثل

 

 

اینها اهداف کلانی است که باید به آنها دست یافت. دستیابی به این شرایط شدنی است. این یک «مأموریت ممکن» است. نظام اسلامی قادر است با برنامه‌ریزی، تلاش، تدوین استراتژی‌ها و اقدامات لازم، با محوریت اقتصاد مقاومتی، بخش عمده‌ای از تهدیدهای امروزین را نیز به فرصت تبدیل کند.

امروز در موضوع تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و بحث اقتصاد مقاومتی در کشور، نقش زنان روشن و برجسته است و در چنین شرایط اقتصادی باید در مقابل بیگانگان خودنگهدار و خویشتن‌دار باشیم. اگر قرار است یک قدرت اسلامی پرچمدار بیداری اسلامی، تحت مدیریت مقام معظم رهبری باشد، مردم باید اقتصاد مقاومتی را بفهمند و این از وظایف ماست با تبیین شرایط برای مردم، آنها را به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی سوق دهید.

 



نوشته شده در پنج شنبه 92 بهمن 24ساعت ساعت 7:49 صبح توسط سنگ صبور| نظر بدهید

اقتصاد مقاومتی را نمی‌‌‌توان صرفاً مقاومت اقتصادی دانست، بلکه ایجاد امنیت و ثبات در اقتصاد و عدم تزلزل در برابر شوک‌‌‌های خارجی اقتصادی یا همان استقلال اقتصادی از شاخصه‌‌‌های بارز اقتصاد مقاومتی است. دشمن در طول چند دهه‌ی اخیر، تمام ابزارهای مبارزه با تفکر جمهوری اسلامی را امتحان کرده است، اما ابزاری که همیشه در کنار ابزارهای دیگر بوده مبارزه‌ی اقتصادی است که امروز تبدیل به آخرین و مؤثرترین ابزار دشمن شده است.

ضعف اقتصاد ایران در وابستگی به اقتصاد تک‌ محصولی نفت راه‌حل تحریم نفتی را پیش پای غرب قرار می‌‌‌دهد. نفت که می‌‌‌توانست ابزار فشار ما بر غرب باشد امروز ابزار فشار غرب بر اقتصاد ایران شده است و اینجاست که جای خالی اقتصاد مقاومتی احساس می‌‌‌شود. اقتصاد مقاومتی به دنبال پیش‌بینی مشکلات این‌چنینی و ارائه‌ی راه‌حل لازم می‌‌‌باشد.

اقتصاد مقاومتی مختص زمان تحریم و جنگ نیست، بلکه یک چشم‌انداز بلندمدت پیش روی اقتصاد ایران است، زیرا اقتصاد ایران در سایه‌ی تفکر جمهوری اسلامی همیشه آماج حملات دشمنان خواهد بود. اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست، بلکه مفهوم شکوفایی اقتصاد و رفع مشکلات موجود در زیربخش‌های اقتصادی برای جلوگیری از امتیازدهی به دشمنان و بهبود سطح رفاه عموم مردم است.

اقتصاد مقاومتی لازم است در زیربخش‌‌‌های اقتصادی وارد شود، به خصوص در بخش کالاهای استراتژیک وارداتی و صادراتی. حوزه‌ی فعالیت اقتصاد مقاومتی را می‌‌‌توان به 2 بخش داخلی و خارجی تقسیم‌بندی نمود، زیرا هر قدر که اقتصاد ایران در خارج نیاز به اقتصاد مقاومتی دارد، در داخل نیز در مقابل مفسدان اقتصادی و سیاسی و رانت‌‌‌خوارن نیاز به اصلاح امور اقتصادی‌ـ‌سیاسی دارد.

کاهش وابستگی به درآمدهای نفت و گاز به مفهوم کنار گذاشتن نفت و گاز از اقتصاد ملی نیست، بلکه به معنای جلوگیری از خام‌فروشی نفت و جلوگیری از ایجاد رانت برای افرادی است که با درآمدهای حاصل از نفت و گاز ارتباط نزدیک دارند.



نوشته شده در پنج شنبه 92 بهمن 24ساعت ساعت 7:48 صبح توسط سنگ صبور| نظر بدهید

اقتصاد مقاومتی یک بحث تئوریک محض مختص دانشگاه و حوزه نیست، بلکه بیشتر اقتصاد کاربردی ا ست. اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، یک واقعیت اقتصادی است که شاخص‌‌‌های آن ریشه در عمل دارد، نه حرف.

اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که هماهنگ با سیاست‌های کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برای مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شکل بگیرد تا بتواند در برابر ضربات اقتصادی تحریم‌ها و توطئه‌‌های گوناگون اقتصادی نظام استکبار مقاومت کرده و توسعه و پیشرفت خود را ادامه دهد و روند رو به رشد همه جانبه خود را در ابعاد ملی، منطقه‌ای و جهانی حفظ کند. اقتصاد مقاومتی رابطه نزدیکی با انسجام ملی دارد. منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته به طوری که کشور ضمن مقاومت در مقابل موانع و ناملایمات مسیر خود، روند پیشرفت پایدار خود را حفظ کند.

القای تفکر اقتصاد مقاومتی یک تدبیر هوشمندانه است تا مدیران ارشد اقتصادی را از غفلت ایجادشده در بخش اقتصاد برهاند. اقتصاد مقاومتی مکمل جهاد اقتصادی است.



نوشته شده در پنج شنبه 92 بهمن 24ساعت ساعت 7:46 صبح توسط سنگ صبور| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin

کد ماوس