سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جای پای باران

دشمن تا زمانی که ایرانیان با تفکر و فرهنگ بسیجی، گوش به فرمان رهبر  و پشتیبان منصب و جایگاه ولایت فقیه باشند هرگز جرأت تقابل مستقیم با نظام اسلامی را نخواهد داشت، که در این میان نقش زنان در این عرصه دو چندان است. اساساً زن در نظام اسلامی از جایگاهی بی‌بدیل و بی‌نظیر برخوردار بوده و نگاه اسلام به قشر زن، عزت‌بخش و غرورآفرین است. از اینرو بانوان، در مورد مسائل خانه هنوز هم حرف اول و آخر را می‌زنند و به‌ خاطر همین است که آنها می‌توانند نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در بخش‌های مختلف خانواده، از جمله برنامه‌ریزی‌های اقتصادی داشته باشند. زنان به جزئیات اهمیت بیشتری می‌دهند و شاید یکی از بارزترین تفاوت‌هایی که با آقایان دارند همین ویژگی باشد، چون آنها هم حوصله بیشتری دارند و هم بهتر مدیریت می‌کنند. بنابراین زنان بسیاری از هزینه‌ها و جهت‌گیری‌ها در مدیریت اقتصادی خانواده را می‌توانند تعیین کنند.

اقتصاد خانواده به معنای چگونگی ساماندهی و مدیریت منابع خانه است. خانواده سازمانی است که در زمینه تولید و توزیع کالاهای مورد نیاز را فراهم می‌کند و زن بدون مناقشه به ‌عنوان یکی از دو رکن اساسی خانواده در این سازماندهی و مدیریت، نقش اساسی را ایفا می‌کند. جایگاه مادری و همسری عمده منابع مصرف را به زن می‌سپارد و انتظار می‌رود که او بتواند با سازماندهی و مدیریت صحیح بین درآمدها و هزینه‌ها، توازن برقرار کند و با برنامه‌ریزی و اجرای صحیح در رشد و توسعه اقتصاد خانواده نقش مؤثر ایفا کند.

می‌توان گفت که زنان در واقع نقش کلیدی در استفاده بهینه از منابع دارند. منابع در اینجا شامل پول، زمان و یا درآمدهای دیگری است. دسترسی به منابع سخت و از دست دادن آنها آسان است؛ از این رو باید مدیر خانواده با ساماندهی و مدیریت صحیح و سالم بتواند بهترین انتخاب‌ها را داشته باشد. خانواده غیر از منابع مادی منابع دیگری نیز در اختیار دارد که قابل تبدیل به پول نیست و در بیشتر موارد تجدید ناپذیر نیست. از جمله این منابع عشق، انسجام خانواده، خاطرات خوش و ... است و چون این منابع برای اعضای خانواده رضایت خاطر ایجاد می‌کند باید نقش اساسی آنها در جایگاه خاص هر کدام مورد توجه قرار گیرد تا افراد بتوانند در بالاترین سطح و به ‌صورت مطلوب از آنها استفاده کنند.

با توجه به اینکه نقطه آغاز فرهنگ سازی در تمام برنامه‌های فرهنگی از خانواده‌ها کلید می‌خورد و با توجه به نقش محوری و تأثیر رویکرد زنان در خانواده، نقش زنان در تحقق « اقتصاد مقاومتی» چیست؟

زنان هم زمان باید چند جبهه را مدیریت کنند هم بعنوان مدیران اقتصادی خانواده، نقش تعیین کننده ای را هم در برنامه‌ریزی و ساماندهی منابع مالی خانواده بر عهده دارند و هم به عنوان تربیت کننده نسل آینده، وظیفه خطیر تربیت و فرهنگسازی کودکان و نوجوانان بر عهده دارند. از این نظر نقش زنان بسیار پررنگ‌تر از نقش مردان و هم سو و هم جهت با آنان می‌باشد. مرد به عنوان نان‌آور خانواده وظیفه تأمین معاش خانواده را به عهده دارد و بعد از او، این بار نوبت زن است حاصل این دستاورد را به گونه‌ای در خانواده سامان دهی کند که تمام نیازمندیهای خانواده را تأمین کند، در همین راستا علاوه بر ساماندهی، اولویت بندی کردن مخارج و توجه به ضرورت زندگی در وهله نخست مورد توجه زنان است. چرا که بایستی با منابع محدود، نیازهای متعدد یک خانواده را برآورده سازد و عهده پاسخگویی به نیاز خانواده، موجبات آسودگی خاطر همسر و فرزندان را نیز فراهم آورد.

حال این پرسش مطرح می شود: با توجه به نقش کلیدی زنان در مدیریت اقتصادی خانواده، چه راهکاری برای مدیریت اقتصادی زنان و به دنبال آن خانواده ها پیشنهاد می شود؟ ما آموزه‌های اخلاقی، دینی و فقهی بسیاری در مورد نقش زنان در حفظ اقتصاد خانواده داریم که مسائل اقتصادی را از لحاظ شرعی و منطبق بر اصول اقتصادی قرآن تعریف کرده است. قرآن سهم زن را در آنچه کسب کرده و نتیجه سعی و تلاش زن می‌باشد را کاملاً منحصر به خود زن می‌داند، این موضوع می تواند در تنظیم روابط اقتصادی خانواده و اینکه زن به عنوان برخوردار اقتصادی مدیریت اقتصادی خانواده را بر دوش می‌کشد مهم باشد.

علاوه بر آن زنان با انجام کارهای خانه داری مانند نگهداری از کودکان و سالمندان، پختن غذا، توجه به بهداشت و نظافت خانه و خانواده علاوه بر اینکه نقش مهمی در اقتصاد خانواده دارند، شاخص سرمایه ثروت ملی را نیز به طور چشمگیری افزایش می دهند. زنان علاوه بر کار خانه داری با انجام فعالیت های اقتصادی یا در حوزه اجتماعی و یا در حوزه اشتغال خانگی می توانند در ساعات اوقات فراغت، ضمن انجام یک فعالیت مطابق با سابقه و علایق خودشان سهمی در تأمین هزینه‌های خانواده به عهده گیرند. معمولاً حاصل این فعالیت اقتصادی زن باعث خروج خانواده از خط فقر می گردد. حضرت علی (ع) سه خصلت متانت، احتیاط و حسابگری را از ویژگی های مهم زن مسلمان می‌داند. آن حضرت به زنان حسابگر ارج می‌نهد و متذکر می‌شود که زنان حسابگر و دقیق از مال و آبروی همسر خویش مراقبت می‌کنند. به این ترتیب زن به عنوان فعال در عرصه خانواده و تربیت فرزند ضمن گرم کردن نهاد خانواده به عنوان مهمترین وظیفه با حسابگری و تحت نظر در دخل و خرج خانواده را نیز به سامان می رساند.



نوشته شده در پنج شنبه 92 بهمن 24ساعت ساعت 7:50 صبح توسط سنگ صبور| نظر بدهید

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin

کد ماوس