سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جای پای باران

ابعاد منفی ماهواره

ماهواره فاصله میان نمایش دهنده و بیننده و مرز بین زندگی خصوصی و اجتماعی را از بین می برد و ماهواره فجایع بزرگ را با نمایش در صفحه کوچک خود کوچک کی کند و برخی امور غیر انسانی و غیر دینی مشمئز کننده را لذت بخش و در عین حال برخی امور انساسن و دینی فرح بخش را حزن انگیز نشان میدهدبه نحوی که به مرور زمان ارزشهای دینی و ملی را دچار تغییر و دگرگونی می نمایدماهواره آسیب های فراوانی دارد و تاثیرات بسیار عمیقی بر ارزشهای خانوادگی مردم گذاشته است از جمله :

الف )آسیب های فرد محور شبکه های ماهواره ای

1-تغییر سبک تغذیه اینه تنها سبک تغذیه ای جامعه ما دچار تحول شد بلکه روز به روز به آمار مبتلایان به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی – عروقی و انواع سرطان ها افزوده شد .

2-تغییر سبک لباس و پوشش: نوع پوشش ارتباط مستقیمی بت پدیده ارزشی حیا و غیرت دارد و از این طریق می توان حیسا را کم و زیاد کرد . این اتفاق در طی مدت و تدریجی روی می دهد و فرد خود آنرا حس نخواهد کرد

3-تغییر ذائقه های هنری و زیبا شناسانه هنری

4-تغییر ماهیت و تلویزیونی شدن اوقات فراغت

5-تحریک قوای جنسی

6-از بین رفتن دوران کودکی : یکی از اصلی ترین آثار تماشای فیلم های و سریال هایی که در شبکه های فارسی زبان پخش می شود این است که فرزندانمان چیزهایی را می بینند و می شنوند که اگر بخواهند بچگی کنند نباید آنها را بدانند . از بین رفتن معصومیت کودکانمه و نهادینه شدن برخی روحیات ناهنجار یکی از ثمرات تماشای برنامه های ماهواره ای خصوصا از نوع مستهجن آن در حوزه کودکان می باشد .

7-ترویج خشونت

8-از بین رفتن اهمیت زمان : وقتی کسی معتاد ماهواره می شود کم کم ارزش زمان و وقت را از دست می دهد چرا که وقتی از پای ماهواره بلند می شود متوجه می شود چند ساعت از عمر خود را داد و چیزی نگرفت و یا حتی خسران و ضرر به بار آورد . اعتیاد رسانه ای یک خطر جدی برای خانواده ها و فرزندان است .

ب) آسیب های اجتماع محور شبکه های ماهواره ای

1- تغییر زبان شفاهی : استفاده از ماهواره منجر به ورود برخی اصطلاحات خاص به فرهنگ محاوره ای و زبان مشاوره ای مردم می شود . همانند برخی اصطلاحات که در سریال های وطنی هم مشاهده می شود با این تفاوت که در ماهواره با الفاظی مواجه می شویم که یا ریشه ای قابل توجه ندارند و یا حامل بار ارزشی منفی هستند

2- تشدید گسست های بین نسلی : چون تأثیر ماهواره بر روی فرزندان ( نسل نوجوان و جوان ) بیشتر است و زمان بیشتری را صرف تماشای برنامه های ماهواره ای می کنند به مرور زمان فاصله ای روانی بین والدین و فرزندان بیشتر و بیشتر می شود . باعث درگیری های شدید بین آنها ، ترک منزل بدون اطلاع ، حرمت شکنی ها و ... می گردد .

3- کودک سالاری : در این دوره نه تنها بچه ها از پدر بزرگ ها چیزی نمی آموزند بلکه پدر بزرگ ها بایستی از نوه ها فرهنگ بیاموزند

4- بدبینی نسبت به جامعه خودر و بکارگیری برچسب های غیر واقعی در مورد اطرافیان: شبکه های ماهواره اصرار زیادی به دو قطبی کردن فضای اجتماعی و سیاسی و حتی مذهبی و ورزشی جوامع در حال توسعه دارند کههمه اینها منجر به شکاف فرهنگی و تنش و اصطکاک و خشونت می شود . این همان حربه همیشگی استعمار است که ملت ها را به دعوا های داخلی مشغول کرده تا از قافله رشد و تعالی و پیشرفت عقب بیافتند .

5 – افزایش سرعت در زندگی به جای آرامش

6- اطلاع رسانی به جای علم افزایی

7- رواج مصرف گرایی در بین مخاطبین ماهواره به ویژه زنان

ج) آسیب های اعتقادی شبکه های ماهواره ای

1- تعارض نمایی بین عقل و علم با دین و مناسک عبادیاین آسیب خمیر مایه اصلی اکثر شبکه های ماهواره ای می باشد .

تغییر نظام باور ها به تناسب تغییر سبک زندگی

به خلاف مکتب اسلام که تلاش دارد ابتدا با تغییر در حوزه اعتقادات و جهان بینی ها ، شخص با میل و رغبت خود روش زندگی خود را تغییر دهد . مکاتب غربی درصدد هستند تغییر روش زندگی و رفتار در حالتی نا آگاهانه و غیرهوشیارانه صورت بگیرد و شخص متوجه تغییرات فکری خود نشود ولی تمام مفاهیم آنها را بپذیرد

اصل قورباغه ای

غربی ها با استفاده از رسانه و شبکه های ماهواره ای به شیوه قورباغهای سعی در کنترل دیگران و القای آموزه هایشان دارند برای بیان فهم این اصل ، قورباغه ای را در نظر بگیرید که داخل ظرفی پر از آب و البته روی شعله ملایم اجاق گاز در حال استراحت است .

اگر میزان حرارت همین طور مک باشد آب رفته رفتهگرم تر و گرم تر خواهد شد بدون آنکه قورباغه بیچاره متوجه تغییر دما بشئد چراکه در مراحل ابتدائی افزایش تدریجی دما قورباغه خوابش می گیرد و از خواب در یک آب ولرم لذت می برد اما پس از مدتی ای ن قورباغه در آب داغ می میرد و این سرنوشت قورباغه ای است که منوجه تغیر دمای محیط اطرافش نشده باشد . اما اگر این قورباغه را از ابتدا در ظرف پر از آب داغ بیندازیم او بیرون پریده و خود را نجات می دهد .

تغییر در حوزه تفکرات و اعتقادات از راه تغییر در مدل های زندگی نیز به آرامی صورت می گیرد و شخص زمانی به حجم زیاد تغییرات صورت پذیرفته متوجه می شود که کاملا تغییر یافته و یک آدم دیگر شده است

او وقتی خود را ناچار بین انتخاب همین سبک زندگی جدید خود و یا آموزه های مذهبی خود می بیند ، ابتدا نقش بازی می کند که ظواهر را حفظ کند و در ادامه یا عقاید دینی را منکر می شود و یا آنها را به شکلی تفسیر می کند که مزاحم سبک زندگی زیر بیرق ماهواره ای او نباشد . در چنین حالتی فرد مستعد پذیرش مسیحیت و ادیان معنویت گرای دیگر نیز می شود .

2- تمسخر مرز محرم و نامحرم و ترویج اباحه گری

د) آسیب های سیاسی شبکه های ماهواره ای

1- ایجاد بدبینی نسبت به هویت انسانی و اخلاقی حاکمان

2- القای حاکمیت دوگانه

3- معرفی و تبلیغ نمونه های رقیب در حکومت داری

4- القای ناکارآمدی نظام



نوشته شده در سه شنبه 93 شهریور 18ساعت ساعت 2:40 صبح توسط سنگ صبور| نظر

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin

کد ماوس